Przygotuj auto do zimy

 

Zima zbliża się wielkimi krokami, a mroźne poranki są już rzeczywistością. Coraz częściej będą więc pojawiały się trudności i kłopoty z uruchomieniem pojazdu. Warunki na drogach wkrótce też znacznie się pogorszą - śliskie nawierzchnie, śnieg czy lód, a do tego szybko zapadający zmrok nie służą bezpieczeństwu.

 

Zima to pora roku, która bezlitośnie i w mgnieniu oka wypunktuje wszystkie słabości auta. Oto kilka rzeczy, które należy sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu zimowego

 

1. Akumulator

 

Siarczysty mróz za oknem to istny morderca akumulatorów. Szczególnie jeśli użytkujemy auto na krótkich odcinkach. Im niższa temperatura na zewnątrz, tym niższa temperatura elektrolitu. Tym samym obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Już przy zerowej temperaturze na dworze pojemność akumulatora obniża się o ok. 20 proc. Jeśli temperatury spadną poniżej -20 stopni Celsjusza, wtedy jego pojemność obniża się do zaledwie 50 proc.

W akumulatorach nowej generacji stosowanych w samochodach obecnie niewiele, poza doładowaniem, możemy zrobić we własnym zakresie. Dlaczego? Ponieważ  nieumiejętne obchodzenie się z akumulatorem może być niebezpieczne. W związku z tym producenci poprzez odpowiednią zabudowę baterii ograniczają możliwości obsługi do minimum.

Dlatego przed zimą warto zlecić warsztatowi wykonanie testu akumulatora odpowiednim urządzeniem. Po takim teście poznanym odpowiedź czy akumulator nie zawiedzie na podczas ujemnych temperatur. Co do zacisków akumulatora - jak najbardziej należy je oczyszczać i konserwować, jednak trzeba pamiętać o kolejności ich odłączania i podłączania. 

 

2. Opony i ciśnienie w oponach

  

W Polsce warunki panujące na drogach podczas upalnych letnich dni w porównaniu z warunkami w środku zimy, nawet jeżeli taka zima jest łagodna, różnią się tak bardzo, że jeden rodzaj opon nie zapewnia właściwego poziomu bezpieczeństwa, komfortu użytkowania i pełnej mobilności przez cały rok.

 

Odmienne od opon letnich właściwości opon zimowych są efektem zastosowania odpowiednich materiałów do ich budowy. Skład mieszanki i materiały do budowy opon są dobrane w taki sposób, żeby opony zimowe zachowywały dużą elastyczność w niskich temperaturach, dzięki stosowaniu krzemionki i innych składników mieszanki gumowej. Wszystkie te zabiegi gwarantują zachowanie właściwej elastyczności opon, nawet w bardzo niskich temperaturach. Jest to warunkiem uzyskania lepszej przyczepności do podłoża.

 

Bardzo wyraźne różnice w stosunku do opon letnich polegają na:

  • skróceniu drogi hamowania samochodu,
  • zwiększeniu przyczepności i kontroli nad samochodem podczas pokonywania zakrętów,
  • zwiększeniu co najmniej o kilkadziesiąt procent siły uciągu podczas ruszania zarówno na płaskiej nawierzchni oraz na podjazdach i wzniesieniach.

 

Ważnym elementem, oprócz opon zimowych, zapewniającym nam bezpieczeństwo w okresie zimowym jest prawidłowe ciśnienie ogumienia. Eksperci zalecają, by ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu. 

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Przyczynia się również do większego spalania.

 

3. Świece żarowe i zapłonowe

 

Zużyte świece żarowe mogą być przyczyną tego, że zimą silnik naszego auta nie zapali lub uruchomimy go po długiej walce. W związku z tym warto sprawdzić ich stan przed spadkami temperatur, zanim nam utrudni to życie. Również i w tym przypadku, sami niewiele tutaj możemy zrobić i kontrolę należy zlecić warsztatowi. Sprawdzenie ich lub wymagana wymiana uchronią nas przed niespodziankami.

Świece zapłonowe z kolei podlegają okresowej lub po określonej ilości przejechanych kilometrów wymianie. Tu mamy już taki komfort, że te elementy praktycznie nie zawodzą, jednak nie należy zapominać o ich wymianie we właściwym czasie. 

Należy również pamiętać o przewodach wysokiego napięcia. Występują one jeszcze dość często, są przenośnikiem energii do świec zapłonowych. Warto spojrzeć na nie, czy nie są popękane, nie mają przebić, nie reagują przebiciem na wilgoć. Jeżeli zauważy któryś z powyższych objawów należy niezwłocznie wymienić przewody na nowe – zwracając przy zakupie uwagę na datę produkcji, jako istotną z punktu widzenia trwałości przewodów w przyszłości.

 

4. Światła

 

Dobra widoczność to podstawa. Wymieńmy zatem wszystkie przepalone żarówki i odwiedźmy diagnostę, który za niewielką opłatą ustawi nam światła. Nie ma nic bardziej irytującego podczas nocnej jazdy niż nadjeżdżający z naprzeciwka samochód ze źle ustawionymi reflektorami. Przy wyborze żarówek powstrzymajmy się przed kupowaniem produktów ksenonopodobnych nieznanych marek. Mimo kiepskich warunków na drodze nie nadużywajmy lamp przeciwmgielnych. Ich stosowanie ściśle definiuje kodeks drogowy.

Sprawdzenie oraz ewentualne ustawienia należy zlecić warsztatowi, ale powinniśmywiedzieć, że czynniki mogące wpłynąć na dokładność przeprowadzanej czynności to:

  • ciśnienie w ogumieniu,
  • obciążenie pojazdu, 
  • stanowisko i urządzenie do ustawienia świateł.

 

5. Hamulce

 

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznych w samochodzie. To on daje gwarancje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na stan okładzin, płyn hamulcowy (standardowo co 2 lata należy go wymienić na nowy, bez wyjątku), płynność pracy klocków w zaciskach hamulcowych, działanie hamulca ręcznego, stan linek/cięgieł hamulca ręcznego.

 

Przed zimą nie zaszkodzi sprawdzić również stan rozkładu sił hamowania (oś przednia i tylna) oraz rozkład sił na poszczególne koła. Jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa kierującego, stanowi o możliwie krótkiej drodze hamowania.

Ponadto warto pamiętać o przewodach. Jeśli będą mocno skorodowane, lepiej je wymienić. Wilgoć, sól i chemia, jaką będą posypywane ulice przez kilka najbliższych miesięcy, przyspieszą proces korozji. To z kolei może być powodem przerwania przewodów w trakcie hamowania, a co za tym idzie - nagłej utraty hamulców.

 

6. Pasek klinowy i alternator

 

Zdecydowana większość stosowanych obecnie pasków klinowych napinana jest automatycznym napinaczem. Warto jednak sprawdzić jakość samego paska, czy przypadkiem nie posiada pęknięć poprzecznych i wzdłużnych. W przypadku wystąpienia opisanych wcześniej zmian trzeba go wymienić lub zlecić wymianę mechanikowi. Jeśli chodzi o napinacz automatyczny - bywają przypadki zacinania się napinaczy, dobrze zatem zlecić kontrolę jego działania.

 

W alternatorze należy wykonać podstawowy pomiar prądu ładowania oraz jakość połączeń przewodów z alternatora do akumulatora oraz do rozrusznika.

 

7. Płyn chłodniczy

 

Zanim zaatakują pierwsze porządne przymrozki, warto sprawdzić jakość płynu chłodniczego. Jego zamarznięcie może doprowadzić do pęknięcia chłodnicy, a nawet bloku silnika. Z wiekiem płyn traci swoje właściwości antykorozyjne, rośnie jego temperatura zamarzania i maleje temperatura wrzenia. Producenci płynu zalecają wymianę co dwa lata lub 40 tys. km.
Sprawdzenie jakości i odporności płynu chłodniczego jest operacją bardzo prostą i wykonać ją potrafi niemal każdy warsztat.

 

8. Zawieszenie

 

Należy zwracać uwagę na prowadzenie pojazdu, hałasy dochodzące z zawieszenia, ściąganie pojazdu z toru jazdy – te objawy powinny nam sugerować skontrolowanie i ustalenie przyczyn takiego zachowania.

 

Niesprawne działanie zawieszenia i układu kierowniczego objawia się wspomnianym ściąganiem samochodu z zamierzonego kierunku jazdy, nadmiernym zużyciem opon, złym prowadzeniem samochodu, nadmiernym bujaniem lub przechyłami oraz stukami w zawieszeniu. Szczególnie niebezpieczne są luzy w układzie kierowniczym i na przegubach wahaczy, gdyż skrajne ich zużycie może doprowadzić do braku sterowności pojazdem.

 

Nie należy zapominać również o amortyzatorach - zużyte to dłuższa droga hamowania, słabsze trzymanie się drogi, wrażenie pływania auta na zakrętach i mniejszy komfort podróżowania. Nie trzeba nikogo przekonywać, że zimą skutki zużycia amortyzatorów mogą być szczególnie dotkliwe. Warto skontrolować je w serwisie lub warsztaciew przypadku pojawienia się objawów wyżej wymienionych.

 

9. Wycieraczki i płyn do spryskiwaczy

 

Pierwsze sygnały świadczące o zużyciu się piór wycieraczek to rozmazana/zamglona  powierzchnia szyby po wykonaniu cyklu pracy wycieraczek (warunek: szyba musi być czysta od wewnątrz).

 

Powinniśmy też dokonać wymiany płynu do spryskiwaczy na zimowy. Jeśli posiadamy jeszcze letni płyn i zechcemy użyć spryskiwacza na mrozie, możemy doprowadzić do kilka awarii. Najbardziej prawdopodobne to: uszkodzenie pompy spryskiwacza, jak i przewodów doprowadzających płyn do dysz spryskiwaczy.

 

10. Uszczelki i zawiasy

 

Zamarznięte drzwi samochodu o poranku – to może irytować kierowców zimą. Zbyt mocne szarpnięcie i po uszczelce. Kolejny wydatek!

Warto więc poświęcić chwilę na nasmarowanie zawiasów i uszczelek drzwi.                        

W przypadku tych ostatnich wystarczy wazelina techniczna lub silikon z aplikatorem w postaci gąbki, ułatwiający precyzyjne nakładanie. Nie zapomnijmy też o elektrycznej antenie, jeśli nasze auto ma takową w wyposażeniu. Do kieszeni kurtki wrzućmy odmrażacz do samochodowych zamków. Preparaty nowej generacji zawierają także środki smarne i antykorozyjne.

  

ioleje.pl na Facebooku
Copyright © 2010 Unimot Express sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie sklepu: Internet Plus Częstochowa - strony internetowe