Jak czytać oznaczenia olejów?

Jak czytać oznaczenia olejów?

Na rynku odnaleźć można kilkadziesiąt rodzajów olejów przeznaczonych do różnych rodzajów silników. Stary, klasyczny podział na oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne to dziś stanowczo za mało. Zapraszamy do zapoznania się z krótkim poradnikiem, jak poprawnie czytać i interpretować oznaczenia, które odnaleźć można na opakowaniach z olejami.

Klasyfikacja jakościowa

To jeden z głównych czynników determinujących dobór oleju do naszego samochodu. Istnieją dwa rodzaje klasyfikacji: europejska ACEA oraz amerykańska API. Obydwa oznaczenia znajdziecie Państwo na każdym opakowaniu oleju.

Oznaczenia w klasyfikacji API składają się w bardzo często z dwóch symboli. Jeden z nich rozpoczyna się na literę „S” (przeznaczenie: silniki benzynowe), drugi na „C” (silniki wysokoprężne). Grupy olejów do „benzyniaków” posiadają następujące oznaczenia: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL, SM, SN. Natomiast do silników Diesla stosujemy oleje oznaczone symbolami: CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 oraz CJ-4. Im dalsza litera alfabetu w drugiej części oznaczenia, tym z lepszym jakościowo produktem mamy do czynienia.

 

W klasyfikacji ACEA wyróżnić możemy 4 grupy olejów:

  • Ax – przeznaczone do silników benzynowych
  • Bx – przeznaczone do silników Diesla
  • C – oleje niskopopiołowe (low SAPS)
  • E – oleje przeznaczone do stosowania w samochodach ciężarowych.

 

Wciąż najbardziej popularnymi są oleje klas A3/B3 i A3/B4 – są to stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach. Coraz częściej są jednak spotykane oleje klas A1/B1 oraz A5/B5 – tzw. oleje lekkobieżne, o niskim współczynniku tarcia. Dużą popularnością cieszą się też oleje klasy „C” – ze względu na rosnącą liczbę samochodów z filtrami cząstek stałych.

 

Klasa lepkości oleju

Kluczowym czynnikiem doboru oleju jest klasa lepkości, która określa zakres temperatur, w jakich może być stosowany olej. To od niej zależy skuteczność ochrony, jaką zapewnia środek smarny. Lepkość oleju określa się wg normy SAE. Obecnie niemalże wszystkie oleje to oleje wielosezonowe. Cyfry poprzedzające literę „W” oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia w jakiej olej może być stosowany. Najlepszą ochronę w tym zakresie zapewniają oleje z oznaczeniami 0W i 5W, np. 0W-30 czy 5W-40.

Cyfry znajdujące się po literze „W” oznaczają zdolność do utrzymania lepkości w wysokich temperaturach. Im większa liczba / cyfra, tym skuteczniej olej chroni silnik w wysokich temperaturach oraz przy ekstremalnej jeździe. Przez miłośników sportowej jazdy często wybierane są oleje np. 5W-50 lub 10W-60.

Normy producentów samochodów

Coraz większą rolę w procesie doboru oleju odgrywają normy producentów samochodów. Współczesne silniki bardzo często wyposażane są w zaawansowane rozwiązania technologiczne, które wymagają stosowania oleju o określonej normie. Tylko w takim wypadku silnik będzie w stanie pracować w optymalnych warunkach. Niemalże każdy duży koncern określa normy dla swoich samochodów. I tak, auta z grupy Volkswagena oznaczane są normami VW, takimi jak VW 505.01 (przeznaczone do kultowych jednotek TDI), czy VW 507.00 (oleje Low SAPS klasy LongLife). W Fordach znajdziemy normy WSS, np. WSS-M2C913-D . Mercedes stosuje normy oznaczane literkami MB, np. MB 229.51.

 

Stosowanie dobrze dobranego oleju oraz jego regularna wymiana to kluczowe kwestie pomagające utrzymać silnik samochodu w jak najlepszej kondycji. Na stronach naszego sklepu znajdziecie Państwo linki do doboru oleju do Waszych pojazdów, dzięki którym bez trudu sprawdzicie jaki olej będzie idealny. A w razie najmniejszych wątpliwości zapraszamy serdecznie do kontaktu z nami – nasi wyspecjalizowani Specjaliści służą pomocą.